Marina Gržinić & Aina Šmid | Odpadniške zgodovine | Galerija Loža, Koper | 25. 11. 2022–28. 2. 2023 | 

Tiskovna konferenca: petek, 25.11. 2022 ob 10.30 | Otvoritev: petek, 25.11.2022 ob 18.00

Galeriji Loža v Kopru bo v petek, 25. 11. 2022 ob 18.uri, potekala otvoritev razstave MARINE GRŽINIĆ & AINE ŠMID z naslovom ODPADNIŠKE ZGODOVINE. Na dan otvoritve, v petek ob 10.30 za novinarje in širšo javnost organizirana tiskovna konferenca, kjer bosta avtorici v dialogu predstavili svojevrsten in kompleksen projekt, ki se je razvijal skozi celo leto.

V produkciji Obalnih galerij Piran, s podporo Ministrstva za kulturo, Mestne Občine Koper, Občine Piran, ZRC  SAZU – Znanstveno raziskovalni center Slovenske akademije znanosti in umetnosti in s prijazno pomočjo Gledališča Koper, z razstavo v Galeriji Loža v Kopru slavimo štirideset let izjemno plodne, uspešne in dolgožive ustvarjalne poti Marine Gržinić in Aine Šmid. Avtorici sta z delom v eksperimentalnem video mediju postavljali nove mejnike v umetnosti.

Video sta spremenili v politični medij in estetiko v množično kulturo ter tako transformirali polje besede, slike in performativnosti. Tlakovali sta umetniško pot ljubljanske alternativne scene osemdesetih let prejšnjega stoletja in v devedesetih letih z videom predstavljali Slovenijo na vseh pomembnih  festivalih eksperimentalnega filma, videa  in novih medijev, kot so Mednarodni festival kratkega filma v nemškem Oberhausnu, World-Wide Video Festival v Haagu, Mednarodni filmski festival v San Franciscu, ter na velikih preglednih projektih v Muzeju sodobne umetnosti (MOMA) v New Yorku, Centru za umetnost in medije (ZKM) v Karlsruheju v Nemčiji, in številnih drugih. Avtorici se z videom ukvarjata že od leta 1982, več o njuni skupni poti na povezavi…

Njune zgodbe so umeščene na presečišče dokumentarnega in fikcije, da bi uvedle nove taktike performativnega delovanja. Videi so zasnovani tako, da kažejo na procese družbenih protislovij, rasno diskriminacijo in razlastitev s strani kapitala. Gržinić & Šmid opozarjata na nekropolitični vidik, ki ga organizira evropski prostor. Z delom imenovanim »Čista svoboda«, ki je nekakšen kažipot razstave v Galeriji Loža, umetnici posredujeta misel, da je glavni vzrok vojn in oboroženih konfliktov po svetu globalizacija, ki jo poganja duh kapitalističnega »prvega sveta«. Ob ustvarjanju pripadajočih ekonomskih razmer, pa le-ta ne uspe prepoznati učinkov, ki jih imajo te razmere tudi na druga področja lastnih družb, kot sta kultura in izobraževanje. Njuna dela nas učijo prepoznavanja apropriacij vizualnega s strani postindustrijskega, digitalnega, ekonomskega in političnega sistema ter pomagajo pri umeščanju političnega boja na pravo mesto.

V Galeriji Loža v Kopru se ne predstavljata z retrospektivo, ampak z re-artikulacijo obstoječega stanja v video produkciji v slovenskem kontekstu. V Obalnih galerijah Piran se umetnici predstavljata prvič, kot tudi znotraj nacionalnega javnega muzejskega prostora, in sicer z različnimi vsebinami, od avdio-video del, do tiskanih plakatov, inštalacije do projekcij in bogate knjižne zbirke.

Ob tej edinstveni razstavi v slovenskem prostoru bomo v Obalnih galerijah Piran pripravili tudi pester spremljevalni program v obliki pogovorov z avtoricama, kjer bo javnosti podana izredna priložnost za  vpogled v desetletja skupnega ustvarjanja, ki se še ne namerava skleniti. Prvo vodstvo/pogovor bo potekal v sredo, 7.12.2022 ob 17.uri. O vseh naslednji srečanjih bomo javnost sproti obveščali v mesečnih napovednikih, na spletu in Facebooku. Razstava bo na ogled do srede, 28. 2. 2023.

Ob tej priložnosti, je bila izdana tudi trojezična tiskana zloženka, ki vsebuje tudi kritiški esej Prof. Tjaše Kancler in bogato gradivo o umetnicah. Zloženka je objavljena na spletu na tej povezavi.

Več o umetnicah

Aina Šmid je diplomirana umetnostna zgodovinarka in samostojna kulturna delavka. Z videom se ukvarja od leta 1982. Marina Gržinić je filozofinja, teoretičarka in umetnica iz Ljubljane. Od leta 1993 je zaposlena na Filozofskem inštitutu Znanstveno raziskovalnega centra Slovenske akademije znanosti in umetnosti. Od leta 2003 je tudi redna profesorica na Akademiji za likovno umetnosti na Dunaju.

Avtorici se z videom ukvarjata že od leta 1982. Sodelovali sta na številnih video, medijskih in filmskih predstavitvah ter prejeli številne nagrade. Leta 2003 se je na Mednarodnem festivalu kratkega filma Oberhausen v Nemčiji odvila njuna retrospektiva z naslovom MARINA GRŽINIĆ / AINA ŠMID (1985–2003). Leta 2011 je v Galerie D.O.R. v Bruslju potekala retrospektiva z naslovom MARINA GRŽINIĆ / AINA ŠMID, 30 LET: 26 DEL V 5-ih DELIH (projekcija video del od leta 1982 do 2011). Leta 2017 se je v Kunstraum Lakeside v Celovcu odvila velika retrospektivna razstava novih del in instalacij z naslovom Marina Gržinić in Aina Šmid – RADIKALNA SODOBNOST: pregled 35 let dela (1982–2017), ki jo je kurirala Aneta Stojnić.