MISCELLANEA: zgodbe in likovna dela iz depojev Obalnih galerij Piran | 

18. 12. 2024-18. 5. 2025 – Galerija Loža, Koper

Razstava usmerja pozornost v tisti del galerijske dejavnosti, ki običajno ni v ospredju zanimanja širše javnosti, a predstavlja eno od pomembnih nalog muzejskega dela:  obliko organizacije predmetov v nekem muzeju, zbirke. V primeru galerijske ustanove, kakršne so Obalne galerije Piran,  gre za zbirke umetniških del in vpoglede v postopke, načine, tudi zanimiva ozadja in zgodbe, ki  spremljajo zbirateljska prizadevanja v ustanovah sodobne vizualne umetnosti.

Zbirke Obalnih galerij Piran so sprva nastajale kot rezultat živahnega razstavnega programa, občasnih donacij in priložnostnih najdb. Postopoma pa je, v skladu s poslanstvom in zbiralno politiko, zbiranje dobilo trdnejše programske temelje. Za dopolnjevanje zbirk so zadolženi odgovorni kustosi in direktorji, ki po lastni strokovni presoji, z bogatimi poklicnimi izkušnjami, a tudi veliko mero strasti, dobrem poznavanju polpreteklega in aktualnega dogajanja, sledijo umetnikom, pojavom, trendom in slogom. Profil hranjenih zbirk nastaja torej skozi kritično perspektivo kuratorskih strategij, ki se udejanjajo s sprotnimi odkupi, izmenjavami, a tudi  donacijami umetnikov, zbiralcev in ljubiteljev sodobne umetnosti. 

V zbirkah primorske galerije  najdemo dela slovenskih in tujih avtorjev, s poudarkom na umetnikih Primorske. Umetnostni fond odraža širok spekter človeške ustvarjalnosti, zajet v različnih likovnih zvrsteh: slike, grafike, risbe, kipi, fotografije, keramika, video, knjige umetnikov in drugi sodobni mediji. Zaradi pomanjkanja ustreznih prostorov za stalno postavitev ostaja večji del umetnin shranjen v muzejskih depojih. V želji, da bi ustanova tudi skozi svojo dragoceno likovno dediščino postala bolj prepoznavna v javnosti, smo občasno predstavljanje tega gradiva vključili v redno razstavno prakso. Naj spomnimo na nekaj podobnih razstav v preteklosti: Iz oči v oči, dela primorskih umetnikov iz galerijskih zbirk in ateljejev, 2012; Razstava brez priprav, slike iz zbirke Mednarodnega slikarskega ex tempora Piran, 2017; Istra Foto International, emancipacija fotografije, dela iz zbirk Obalnih galerij Piran, 2018; Panorama, izbor umetniškega fonda Obalnih galerij Piran, 2022

Tudi tokratna občasna razstava temelji na gradivu iz zbirnega fonda, ki na podlagi razpoložljive muzejske dokumentacije razkriva, na kakšen način so bile umetnine pridobljene. Nekaj več kot dvajset likovnih del, med katerimi  nekatera še niso bila razstavljena, prihaja iz različnih zbirk, zato tudi pomenljiv krovni naslov razstave Miscellanea, kar v stari latinščini pomeni mešanico heterogenih, med seboj nepovezanih stvari. 

Likovna dela na razstavi so opremljena z dokumentarnim aparatom, ki navaja podatke o umetnini, njenem avtorju in zbirki. Opisi šestih zbirk Primorski likovni umetniki, Sodobna slovenska likovna umetnosti po letu 1976, Mednarodni slikarski ex-tempore Piran, Mednarodni ex-tempore keramike Piran, Fotografska zbirka in Zbirka Meduza -,  vsebujejo historični okvir s temeljno idejo in vizijo nastanka posamezne zbirke, na podlagi katere so umetnine, kot subjekti z lastnim pomenom in umetniško vrednostjo, postale njihov sestavni del. 

Redka priložnost ogleda segmenta v depojih hranjene likovne dediščine, ki na nek način razkriva značajsko celovitost pretekle zbiralne politike primorske ustanove, ima  namen vzpostaviti aktiven dialog z javnostjo in stroko.  Nedvomno je prav slednja poklicana, da v prihodnje še bolj kapilarno sondira dogajanje sodobne likovne ustvarjalnosti v mejnem prostoru slovenske Istre. Daljši  termin razstave lahko delno nadomesti manko stalne postavitve in omogoča izvedbo spremljajočih dogodkov za različne ciljne publike. 

Majda Božeglav Japelj