Bojan Mijatović: Živali in prijatelji | 
Fotografije, risbe, slike & predmeti – 

Galerija Meduza, Koper, 25. 4.-7. 6. 2025 | 
Otvoritev: petek, 25. 4. 2025, ob 19. uri – 

Kustosinja: Majda Božeglav Japelj

Bojan Mijatović (Ljubljana, 1989), predstavnik mlajše generacije slovenskih vizualnih umetnikov, je leta 2014 diplomiral iz fotografije na ljubljanski Fakulteti za aplikativne vede (VIST). Leta 2023 je na tamkajšnji Akademiji za likovno umetnost in  oblikovanje zaključil še magistrski študij slikarstva. Svoja dela je predstavil na številnih skupinskih in osebnih razstavah, med katerimi velja izpostaviti +MSUM;   Der-die-das Garage / Garaža; Galerija Nočna izložba Pešak v Ljubljani in  Kreativna četrt v Kamniku. V tem razstavišču je razstavil svojo priljubljeno serijo Živali in prijatelji, ki jo v koprski Galeriji Meduza ponuja v povsem sveži, prenovljeni različici. 

Upodabljanje živali je staro toliko kot slikarstvo oziroma likovna umetnost.  Od  prazgodovinskih slikarij v jamah španske Altamire ali francoskega Lascauxa pa do najnovejših stvaritev so podobe živali govorile o svojem času, načinu življenja in človekovem pogledu na svet. Pojavljanje živali v drugih motivih (portreti, žanrski prizori, krajine …) je bilo zanimivo ne zgolj kot mikaven dodatek, ampak tudi zaradi živalskega, neukrotljivega telesa, ki je, v primerjavi s človeškim, ponujal uporabo večjega razpona likovnih elementov.  Nemalokrat so bile v živalskih likih ujete povsem človeške lastnosti, kar je dodatno okrepilo sporočilnost samih podob in ohranilo privlačnost takega pristopa za ustvarjalce našega časa. 

Tudi v umetniški praksi Bojana Mijatovića se pogosto znajdejo živalske podobe. Služijo mu kot navdih oziroma so vir eksperimentiranja za vsakokrat nove in drugačne javne postavitve. 

Razmislek o različnih vidikih odnosa človeka in živali umetnik ponudi že s krovnim naslovom. Izhodišče zanj je morda rek, da je žival človekov najboljši prijatelj – in obratno. Nedvomno gre za igro večplastnih pomenov in metafor. Te so lahko enostavne, ko avtor s »slika« figure iz živalskega sveta s preprosto in samoumevno jasnostjo, a tudi zagonetne, ko jih postavlja v časovno in prostorsko neopredeljene dimenzije nadrealnega. Poigravanje, manipulacija s slikarskimi in risarskimi tehnikami ter  postopki reproduciranja, izrezovanja, sestavljanja starejših del v nove pomenske sklope, je izpiljen modus operandi, s katerim preverja, nadgrajuje lastna estetska in pomenska izhodišča. Vse v duhu dediščine tistih avantgardnih smeri, ki so v polpretekli zgodovini z  ekstravagantnim, humorističnim, satiričnim  in svobodnim  izražanjem prestopale meje tradicionalne umetnosti. V njegovih delih se naštete posebnosti kažejo v določenih formalnih sorodnostih, vključevanju resničnih predmetov, kot tudi njihovi nazorni reprezentaciji. Pri čemer gledalca ne zna pritegniti zgolj s podobo, temveč tudi s preprostimi, morda celo banalnimi, samoumevnimi naslovi. Ne presenečajo tudi bistroumne skovanke (Borec za svobodo ali Kravji eksperiment), ki ob pogledu na podobo izzivajo gledalčevo sposobnost razumevanje širšega konteksta celote. Morda pa želi avtor, v vlogi vsemogočnega stvaritelja, spodbuditi drugačen način dojemanja sveta, našega okolja in vseh živih bitij v njem, vključno s človekom …

Majda Božeglav Japelj