VESNA BUKOVEC & ANA ČIGON: DELO V NASTAJANJU. VARLJIVI DELOVNI ČAS |
Risbe in video – Odprta vrata 2024 |
Galerija Meduza, Koper, 21. 6.─19. 9. 2025 |
Otvoritev: sobota, 21. junij 2025, ob 20. uri – Poletna muzejska noč |
Kustosinji: Ana Čigon in Vesna Bukovec, Koordinacija: Tatjana Sirk

Ana Čigon, Malicanje maličenje, 2024

Vesna Bukovec, Konec kapitalizma, 2024, detajl
Kritični pogled do dela in sodobnih oblik izkoriščanja delavk in delavcev, kot so podaljševanje delovnega časa, atipične ne-varne oblike dela, kratenje delavskih pravic, hiperprodukcija in brezglave zahteve po stalni gospodarski rasti, katere cilj ni izboljšanje življenjskih standardov za najranljivejše, ampak kopičenje bogastva v rokah najbogatejših, vse pogostejši pojavi izgorelosti, ki so posledica vse bolj neživljenskih zahtev neoliberalizma, onesnaževanje okolja, ipd. so teme in problemi današnje družbe v njenem najširšem pomenu in obsegu. Delo v nastajanju z decentraliziranim razstavnim pristopom predstavlja večletno umetniško-kuratorsko raziskavo, ki jo kot kolektiv ustvarjajo vizualni umetnici Vesna Bukovec in Ana Čigon v sodelovanju s kuratorko Tio Čiček. Po prvi javni predstavitvi z naslovom Delo v nastajanju. Razmišljanja o skupnostih onkraj kapitalizma v Galeriji Škuc leta 2022 in naslednji razstavi s performansom Delo v nastajanju. Utopični počitek v GT22 v Mariboru leta 2023, je v teku tretja različica projekta z naslovom Delo v nastajanju. Varljivi delovni čas. Ta se je začela z bralnim krožkom ob knjigi Bulšihti Davida Graeberja, kjer so s sogovorkami_ci* razmišljale o tem, kako pogledi na vrednost in vrednotenje dela v knjigi rezonirajo z njihovimi življenji. V procesu raziskave sta umetnici brali tudi knjigi Restavracija kapitalizma: repatriarhalizacija družbe avtorice Lilijane Burcar in zbornik Odrast. Besednjak za novo dobo. Nastal je dokumentarni video Varljivi delovni čas (2024), v katerem mag. Ajda Pistotnik iz organizacije Policy Lab predstavi poglede na organiziranje dela in družbe, ki jih predlaga gibanje odrasti (degrowth). Profesorica dr. Lilijana Burcar pa naslavlja zgodovinske razlike pogojev dela za ženske v socializmu in kapitalizmu ter predstavi pomen sistemske emancipacije žensk. Video je bil v prvi različici predstavljen na projekciji in odprti diskusiji v ljubljanski Galeriji Škuc decembra 2024. Na razstavi v Galeriji Meduza pa bo predstavljena njegova dopolnjena različica. Na ogled bo tudi video Prekariat sveta … (2022) v katerem sindikalistka Tea Jarc, klasična filologinja, antropologinja in pisateljica dr. Svetlana Slapšak ter Jadranka Vesel z Raziskovalnega inštituta za socialno ekonomijo RISE razmišljajo o položaju sodobnih delavk_cev, skupnosti, preteklosti in prihodnosti. Poleg videov bodo razstavljene risbe na papirju in miselni vzorci, ki so nastali v različnih fazah umetniške raziskave. Razstavo septembra zaokrožamo z javno diskusijo.
Delo v nastajanju je razvojno naravnan projekt, saj se njegova vsebinska in vizualna plat kumulativno sestavlja in v vsaki fazi vključuje nove premisleke ter nove razstavne elemente. Posebnost tega raziskovalno-ustvarjalno-refleksivnega procesa izvira iz vključevanja različnih medijev, skupinskega dela in učenja. V sam proces dela so aktivno vključeni sodelavke in sodelavci iz različnih področij, pozneje tudi obiskovalke in obiskovalci ter druga zainteresirana javnost, ki pomagajo sooblikovati vsebinske parametre projekta in njegov razvoj. S sodelovanjem se iščejo tudi odgovori na vprašanja: Kako naprej? Kakšno prihodnost si lahko zamislimo in načrtujemo? Kako postati in ostati solidarni in povezani? Kako moramo sebe in družbo za to preoblikovati?
Ana Čigon in Vesna Bukovec sta družbeno kritični in angažirani umetnici. Glavno vodilo pri njunem delu je sežetost raziskovalnega in ustvarjalnega procesa, pri čemer vztrajata na kontinuiranem učenju in raziskovanju z najrazličnejšimi pristopi: organiziranjem bralnih krožkov, pogovorov s strokovnjakinjami in strokovnjaki, zainteresiranimi javnostmi, skupnim vzpostavljanjem razmer za nastanek širšemu občinstvu dostopnih umetniških del in vsebin, ki se dotikajo vsakodnevnih ekonomskih in socialnih težav širokega spektra ljudi. Njun raziskovalni proces spremlja ustvarjalna refleksija, ki se odraža prav v nastanku risb, videov in instalacij. Njuno raziskovanje je ciljno naravnano na ustvarjanje vizij za prihodnost, ki presegajo apatijo in miselnost, da alternative niso več možne.
Projekt Delo v nastajanju. Varljivi delovni čas je nastal s podporo Ministrstva za kulturo RS.
*Za sodelovanje in deljenje razmislekov se avtorici zahvaljujeta Ajdi Ani Kocutar, Lari Mejač, Hani Čeferin, Vasji Progarju, Juliju Borštniku, Alenki Sottler in Tii Čiček.
BIOGRAFIJA
ANA ČIGON (1982) je na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje v Ljubljani zaključila študij slikarstva (2007) in magistrski študij videa (2011), na The University for Arts Linz (Avstrija) pa še magistrski študij Interface Cultures (2012). Ustvarja na področju videa, performansa in filma. Ukvarja se z različnimi mediji in družbeno-kritičnimi temami, v zadnjih letih se posveča predvsem feministični tematiki, kritiki neoliberalizma in kritiki evropskih begunskih politik.
Za svoja dela je bila večkrat nagrajena in nominirana. Med drugim je dobitnica nagrade skupine OHO (2009), bila je finalistka nagrad Essl, Henkel Slovenija (2010) in Vordemberge-Gildewart foundation award (2011). Njeni filmi so se uvrstili v tekmovalne programe številnih mednarodnih filmskih festivalov, prejela je tudi več nagrad za animacijo, nazadnje posebno omembo strokovne žirije na Festivalu slovenskega filma (2024).
Svoja dela predstavlja tako doma kot v tujini. Na skupinskih razstavah je med drugim razstavljala v Istanbul Modern, Turčija, ISCP (International Studio & Curatorial Program), New York, ZDA, Apollonia, échanges artistiques européens, Strasbourg, Francija v zadnjih petih letih tudi v Grčiji, Egiptu, Argentini in ZDA. V slovenskem prostoru se je predstavila na skupinskih razstavah v Muzeju sodobne umetnosti Metelkova (MSUM) in Moderni galeriji (MG) Ljubljana, v ljubljanski Mestni galeriji, Galeriji Škuc, Galeriji Alkatraz, Galeriji P74, SCCA in v drugih krajih.
VESNA BUKOVEC (1977) je na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje v Ljubljani diplomirala (2002) in magistrirala (2006) iz kiparstva. Ustvarja v različnih medijih, ob videu je v ospredju predvsem risba. V svojih projektih se ukvarja s posledicami neoliberalne ideologije, potrošniško naravnano družbo, družbenopolitično realnostjo, vlogo žensk v sodobni družbi in begunsko tragedijo. Aktivno deluje na več področjih: kot samostojna vizualna umetnica, v okviru različnih umetniških skupin, kot kuratorka in organizatorka razstav, strokovna sodelavka arhiva Postaje DIVA pri SCCA Ljubljana. Deluje tudi kot grafična in spletna oblikovalka za različne nevladne kulturne organizacije.
Svoja dela predstavlja tako doma kot v tujini. V slovenskem prostoru se je večkrat samostojno predstavila in sodelovala na številnih skupinskih razstavah, med drugim v Muzeju sodobne umetnosti Metelkova (MSUM) in Moderni galeriji (MG) Ljubljana, v Mednarodnem grafičnem likovnem centru (MGLC), v ljubljanski Mestni galeriji, Galeriji Vžigalica, Galeriji Škuc, Galeriji Alkatraz, Galeriji P74, SCCA, v Koroški galeriji likovnih umetnosti, Galeriji sodobne umetnosti Celje in v drugih krajih po Sloveniji. V preteklih letih je sodelovala na več mednarodnih razstavah, bienalih in festivalih na Dunaju, v Gradcu, Zagrebu, Sarajevu, Beogradu, Atenah, Istanbulu, Milanu, Rimu, Hagu, Berlinu, Bialystoku, New Yorku in drugod.
