ZBIRKA SODOBNE UMETNOSTI MARINO CETTINA | 

Izbor likovnih del iz zasebne zbirke | 

Galerija Loža Koper, 23. 6.–22. 9. 2023 | Otvoritev razstave: Petek, 23. 6. 2023, ob 19.00 | 

 Kustosinja: Tatjana Sirk

Razstava Zbirka sodobne umetnosti Marino Cettina predstavlja izbor del iz zasebne zbirke pokojnega galerista in zbiratelja iz Umaga na Hrvaškem. Njegovo angažiranje na likovnem področju je povezano tudi z našim lokalnim in širšim, slovenskim prostorom. Razlog več za predstavitev zbirke v Obalnih galerijah Piran je daljše obdobje vzporednega delovanja in sodelovanja z galerijami, ki jih je takrat vodil Anton Biloslav s strokovno podporo Andreja Medveda. Prav v osemdesetih in devetdesetih letih prejšnjega stoletja je bila tudi hrvaška galerija pomembno likovno prizorišče.

Marino Cettina (1959–1998) je v Umagu leta 1985 v svojem lokalu v ulici Dante Alighieri ob restavraciji odprl Cafè-Galerijo Dante. Bila je prva zasebna galerija na Hrvaškem in ena prvih tovrstnih v tedanji vzhodni Evropi. Galerija je z ambiciozno in velikopotezno oblikovanim programom takoj zaživela. Postala je prostor za druženje in mednarodno odmevne kulturno umetniške projekte: prirejali so literarne večere, koncerte in performanse; z drznimi, vedno aktualnimi, včasih celo vizionarskimi razstavami je galerija kmalu odmevala tudi zunaj majhnega mesta. Leta 1996 se je galerija selila v nov, večji prostor (Stella Maris, Umag) in se preimenovala v Galerijo Dante Marino Cettina.

Cettina je bil iskren in družaben človek, odličen gostitelj, dober poznavalec in strasten ljubitelj sodobne umetnosti. Bil je galerist, kurator, urednik in organizator, trdno odločen, da uresniči svoje sanje in ambicije, da Umag postavi na mednarodni likovni zemljevid. Svoj denar in neizmerno energijo, ki jo je vedno nemiren oddajal, je vlagal v umetnost in mednarodno promocijo sodobnih umetnikov iz Hrvaške, Slovenije in Italije. V galeriji je suvereno gostil svetovno znana imena iz ZDA (Jasper Johns, Robert Rauschenberg, Roy Lichtenstein, Andres Serrano, Zoe Leonard, Robert Gober, Jack Pierson), Velike Britanije ( Young British Art: Tracey Emin, Marc Quinn, Sam Taylor-Wood, Gillian Wearing) in drugih držav. Povezoval se je s priznanimi domačimi in tujimi likovnimi kritiki in galeristi, vedoželjno je prisluhnil njihovim izkušnjam in strokovnim nasvetom ter jih osebno angažiral pri svoji umetniški avanturi. Neutrudno je sledil likovnim dogajanjem doma in po svetu, pogosto je odpotoval v New York, obiskoval tamkajšnje galerije in navezal prijateljske stike z znanim galeristom Leom Castellijem. Tesno je bil povezan z umetniki, ki jih je predstavljal v galeriji in promoviral drugje, med njimi je bilo že od začetka veliko slovenskih avtorjev. Posebno je bil pozoren do mladih in obetavnih, še neznanih ustvarjalcev.   

Skoraj logično je, da je s svojim znanjem, intuicijo in predanostjo umetnosti ob bogati razstavni dejavnosti snoval tudi svojo likovno zbirko. Vselej z jasnim namenom in ciljem, da oblikuje kakovostno in pluralno zbirko sodobne umetnosti, ki bo ostala v Umagu. Zbirka obsega 47  likovnih del 34 umetnikov (posameznikov, tandema, skupine) in v svoji raznolikosti združuje različne izrazne medije: klasične in digitalne fotografije, mešane tehnike, akrilne slike, risbe, grafike, skulpture, objekte in instalacije. Pri izboru se je Cettina, vedno navdušen nad novimi in avantgardnimi pristopi, osredotočil na angažirane umetnike, ki so poglobljeno raziskovali aktualne teme sodobne umetnosti in družbe. V zbirki prevladujejo hrvaški avtorji različnih generacij, ob njih so prepoznavna slovenska in velika, mednarodno priznana imena:

Boris Cvjetanović, Vlasta Delimar, Sandro Đukić, Marijan Jevšovar, Dušan Jurić, Ivana Keser, Ivan Kožarić, Goran Petercol, Dubravka Rakoci, Neli Ružić, Edita Schubert, Sofijasilvia (Silvia Potočki), Mladen Stilinović, Olja Stipanović, Slaven Tolj, Goran Trbuljak, Ksenija Turčić, Ivana Vučić (Hrvaška); Goran Bertok, Rajko Bizjak, Marina Gržinić & Aina Šmid, IRWIN, Marko Modic (Slovenija); Giancarlo Dell'Antonia, Fabrizio Plessi (Italija); Barbara Holub (Avstrija); Robert Gober, Zoe Leonard, Bruce Nauman, Jack Pierson, Andres Serrano (ZDA); Masaki Hirano (Japonska); Alexander Brener, Vadim Fishkin (Rusija).

Marino Cettina je preminil sredi velikih načrtov in mnogo prezgodaj. Po njegovi smrti je soproga Dezi Cettina, ki ga je vedno podpirala pri odločitvah in z njim delila veliko strast, nadaljevala njegovo poslanstvo. Do leta 2013, ko je galerija zaprla svoja vrata, se je zvrstilo več kot sto razstavnih projektov, mednarodnih predstavitev in drugih umetniških programov, ki so zaznamovali skoraj tridesetletno galerijsko zgodbo. Med številnimi prizadevanji, da se galerijsko in zbirateljsko delo Cettine pravilno vrednoti in ohrani v spominu, so publikacije in predstavitve zbirke.

 

Zbirko sodobne umetnosti Marino Cettina in galerijsko dokumentarno gradivo danes skrbno hrani soproga Dezi Cettina z družino. Velika želja in namen, da bi bila zbirka stalno predstavljena v Umagu, se do danes, ko mineva 25 let od umetnikove smrti, ni uresničila. Občasne predstavitve so zato toliko bolj pomembne. Izbor del iz zbirke je bil prvič predstavljen leta 2007 v Umagu (Galerija Marin, Archeotrade), zbirka v celoti pa leta 2020 v Muzeju sodobne umetnosti Istre v Pulju. Razstavo je spremljal katalog z reprodukcijami del vseh v zbirki zastopanih avtorjev. Predstavitev zbirke in publikacija z bogato dokumentacijo, strokovnimi prispevki in osebnimi, tudi prijateljskimi zapisi številnih znanih osebnosti s področja umetnosti (vizualnih umetnikov, kritikov, kuratorjev in drugih) sta ponovno opozorili na pomen galerijskega dela Marina Cettine in neprecenljivo vrednost zasebne umetniške zbirke v regionalnem, nacionalnem in mednarodnem prostoru.

To je namen tudi prve predstavitve v Sloveniji v Obalnih galerijah Piran, v sodelovanju z Muzejem suvremene umjetnosti Istre.

Veliki poklon galeristu je bila prva in najobsežnejša knjiga Gallery (Dante) Marino Cettina – Future Perspectives iz leta 2001. Uredila jo je dr. Marina Gržinić, mednarodno uveljavljena filozofinja, umetnica in kustosinja, ki je s Cettino intenzivno sodelovala v devetdesetih letih. Publikacija z obsežno dokumentacijo in biografijo predstavlja bogato petnajstletno dejavnost galerije, ki je med tem postala Galerija Marino Cettina, in galeristovo vsestransko osebnost. Z eseji pomembnih evropskih in ameriških pisateljev, kuratorjev, likovnih kritikov, teoretikov in umetnikov pa odpira perspektive svetu umetnosti in kulture. Je torej testament in hkrati manifest umetnosti, kritike in kulturnih strategij za tretje tisočletje, preberemo v uvodu Marine Gržinić, ki ima za izid knjige posebne zasluge.

Viri:

BREJC, Tomaž: Likovna zbirka Faktor banke v letu 2000, Factor banka d. d., Ljubljana, 2000.

GRŽINIĆ, Marina (ed.): Gallery (Dante) Marino Cettina – Future Perspectives, Galerija Marino Cettina, Umag, 2001.

GRŽINIĆ, Marina (ed.): Kolekcija suvremene umjetnosti Marino Cettina i izbor radova nove hrvatske i slovenske suvremene scene, Galerija Marino Cettina, Umag, 2007.

GRŽINIĆ, Marina (ed.) v sodelovanju z MILIČEVIĆ MIJOŠEK, Ketrin: Kolekcija suvremene umjetnosti  Marino Cettina, Muzej suvremene umjetnosti Istre, Pulj, 2020.

Ko ste v dvomu, pojdite v muzej, Mestni muzej Ljubljana, MGML, Ljubljana, 2021.

IRWIN, NSK Konzulat Umag, 1994
Foto: Franci Virant

ANDRES SERRANO
Madonna and Child1987
cibachrome, silikon, plexi, leseni okvir
101, 6 x 69, 9 cm; z okvirjem 114, 3 x 83, 2 cm, Ed. 9 /10
Foto: arhiv avtorja

DUBRAVKA RAKOCI
Črna, 1994
Akril na platnu, R 600 cm
Umag: na fasad 600 x 430 cm
Foto: Boris Cvjetanović