NEŽKA ZAMAR: (UN)TRUSTED SOURCE; A SERIES OF INVISIBLE PRACTICES |
Prostorska instalacija | Galerija Loža Koper, 8. 2. – 5. 5. 2024 |
Otvoritev: Četrtek, 8. 2. 2024, ob 18. uri
Nežka Zamar (1990, Šempeter pri Gorici) je perspektivna primorska interdisciplinarna umetnica, ki je leta 2013 je diplomirala na Accademiji di Belle Arti v Benetkah, nadaljevala študij vizualnih umetnosti (program Erazmus) na Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi v Istanbulu v Turčiji in magistrirala na beneški akademiji leta 2018. Od leta 2012 se je udeležila številnih rezidenc in sodelovala pri več projektih, tudi z albanskim paviljonom na Arhitekturnem bienalu v Benetkah (2016). Svoje ustvarjanje je doslej predstavila na mednarodnih skupinskih ter samostojnih razstavah v Sloveniji, Italiji, Avstriji, Nemčiji, Slovaški, Albaniji, Državi Palestini, Latviji, Srbiji in ZDA. Živi in ustvarja med Dunajem in Benetkami.
Vsi projekti Nežke Zamar so posledica raziskovanj in iskanj različnih interpretacij lastnih odzivov na sodobna dogajanja, na samoizpraševanja in premikanja meja identitete in individualnosti. Realizira jih skozi sodobne umetniške prakse, odvisno od prostora, v katerem so postavljeni. Vse to odražata tudi prostorska instalacija in performans s pomenljivim naslovom (UN)TRUSTED SOURCE; A SERIES OF INVISIBLE PRACTICES v koprski Galeriji Loža. Projekt je bil izbran na lanskem javnem poziv Obalnih galerij Piran Odprta vrata.
(Un)trusted Source, A Series of Invisible Practices je meddisciplinaren časovno zasnovan projekt. Vsako poglavje projekta se začne z raziskavo na kraju samem in zaključi z dokumentarnim zabeleženjem rezultata, glavna osredotočenost pa je na umetniškem procesu, ki poteka med tema dvema krajnima fazama. Ob upoštevanju te strukture so v poglavjih neodvisno obravnavani mikrofenomeni, ki so odraz specifičnih geopolitičnih težav, poglavitni umetniški medij pa je performans. Celota poglavij naslavlja krovni večplastni koncept reprezentacije in odnos, ki ga do nje ima percepcija.
Umetniško delo črpa iz reprezentacije kot koncepta v teoriji umetnosti, z namenom, da bi ga obravnavalo v kontekstu družbe – v medprostoru, kjer koncept in medij postaneta zamenljiva v okviru transdisciplinarnega pristopa.
Performans v projektu (Un)trusted Source, A Series of Invisible Practices služi kot strukturno presečišče; neločljivo je vezan na raziskovanje in dokumentiranje, izhodišče in izid, opušča vlogo protagonista in se razvija v zakulisju. Upoglavljena performativna dejanja, ki se nanašajo na vsakodnevne znake diskriminacije, vzpostavijo dialog z okoljem in postavljajo pod vprašaj neutemeljene neskladnosti vrednot v družbi.
Performativno dejanje je izvedeno izven bele kocke in kot neposredni odziv na okolico. Kar smo vajeni dojemati kot umetniško vrednost – in bi verjetno ločilo performativno dejanje od vsakodnevnega opravka – se izgubi v prevodu.
(Un)trusted Source, A Series of Invisible Practices komunicira z občinstvom s sklepno predstavitvijo samostojnih prostorskih instalacij. Kljub temu, da so instalacije sestavljene iz fragmentov dokaznega gradiva, in delujejo kot tridimenzionalni eseji, ni neposrednega dokaza, da se je performans dejansko zgodil. Projekt, obstajajoč v praznini, ki je posledica pomanjkanja reprezentacije, je ujet med fikcijo in resničnostjo in prav iz te pozicije prevprašuje, kako interpretiramo dogodke na podlagi tega, kako so predstavljeni. Obiskovalce izziva, da se vprašajo o pomembnosti, ki jo pripisujemo dogodkom, glede na to, kako so ti bili prikazani ter kdo jih je prikazal ali zasnoval.
Chapter I
V treh zaporednih letih umetničinega bivanja v Ljubljani (slovenski prestolnici), v Jugoslaviji rojena slovenska umetnica izvaja ramazanski post.
Iz angleščine prevedel: Ivo Makuc