Fotografija: Dražen Vitolović
HIBRIDNI VRTOVI (HYBRID GARDENS): Prostorska postavitev |
Galerija Herman Pečarič Piran | 14. 4.─21. 5. 2023 |
Otvoritev razstave: petek, 14. 4. 2023, ob 18.00 |
Kustosinja razstave: Tatjana Sirk |
Projekt v sodelovanju z Akademijo uporabnih umetnosti Univerze na Reki
Galerija Herman Pečarič je bila od začetka svojega delovanja s pestrimi vsebinami večkrat prizorišče keramičnih razstav. Med temi gre posebej opozoriti na tiste, ki so bile povezane z Mednarodnim ex-temporom keramike (2000─2015). Po daljšem premoru, ko se je manifestacija leta 2016 še simbolično sklenila z razstavo keramike iz zbirk Obalnih galerij Piran, razstavišče znova gosti prostorsko postavitev te priljubljene likovne zvrsti.
Oblikovanje keramike obsega široko in kompleksno ustvarjalno področje, ki se nenehno razvija in je tesno povezano s tehnologijo ter razvojem posameznih materialov. Navdušuje različne ustvarjalce, od ljubiteljskih, ki svoje znanje pridobivajo kot samouki in na tečajih, do akademsko izobraženih umetnikov. V kiparstvu je glina eden primarnih in često uporabljenih materialov, prav tako se slikarji izražajo s poslikavo glinenih podlag (npr. krožnika). V tej živahni ustvarjalni sferi ima poseben status umetniška keramika, ki se je kot samostojna likovna zvrst v zadnjih desetletjih dokončno in enakovredno usidrala v polje vizualne umetnosti. To potrjujejo številne razstave v domačem in mednarodnem prostoru ter vedno večje zanimanje mladih za študij keramike na akademijah.
S študenti Akademije za uporabno umetnost (APURI) na Reki smo se v OGP prvič srečali na skupinski razstavi Keramos: tukaj in zdaj – Pogledi na sodobno keramiko, ki je bila na ogled v Mestni galeriji Piran (december 2017─marec 2018). Eden izmed osmih povabljenih selektorjev iz Slovenije, Hrvaške in Italije, ki so za razstavo izbrali nekatere izmed najzanimivejših avtorjev, je bil akademski kipar in docent na omenjeni akademiji, mag. Dražen Vitolović. Njegovi študenti, ki so sodelovali na razstavi, so celotni postavitvi nedvomno dali poseben pečat in svežino. V inovativnih in nekonvencionalnih keramičnih objektih je bil prepoznaven velik ustvarjalni potencial mladih, ki se v mediju keramike izražajo suvereno, brez posebnih zadržkov in omejitev.
»Predmet keramika je na reški akademiji zasnovan tako, da proučuje medij v današnjem kontekstu, tako idejno in v smislu uporabe novih tehnologij, kot pri ustvarjanju novih smeri in strategij nadaljnjega razvoja predmeta in novih študijskih programov. Študenti akademije drug drugega spodbujajo k raziskovanju medija, njihovi izdelki pa zajemajo širok ustvarjalni razpon – od umetniških instalacij in kombinacij z drugimi materiali do uporabnih predmetov in industrijskega oblikovanja (…) Medij keramike tako postaja in ostaja nosilec množice informacij pa tudi neizčrpen vir za nadaljnje raziskovanje,« je v katalogu ob takratni razstavi med drugim zapisal Vitolović
Instalacija Hibridni vrtovi (Hybrid Gardens) je projektna naloga študentov 1. letnika, ki so v okviru diplomskega študija Uporabna umetnost, Likovna pedagogika ter Vizualne komunikacije in grafično oblikovanje izbrali predmet keramika. Gre za dobro prakso združevanja ter povezovanja študentov in mentorjev, za skupno zasnovo koncepta in timsko delo, kar se je kmalu izkazalo za uspešen način učenja ter posredovanja znanja in veščin. Posebej velja poudariti ekološko naravnanost projekta z uporabo reciklirane gline, ki jo zbirajo in ločujejo po neuspelih procesih sušenja in žganja. Obenem se študenti s svojim skupnim delom na akademiji počutijo družbeno koristne, saj so končni izdelki izjemno uporabni za dekoracijo interierjev. Predvsem ambienti večjih javnih prostorov, kot so npr. bolnišnice ali šole, tako postanejo bolj prijazni in privlačni.
Hibridni vrtovi (Hybrid Gardens) je delo v nastajanju, ki se nenehno spreminja in se zares nikoli ne konča. Sestavljajo ga ročno izdelani unikati ali multipli, narejeni s kalupi ali 3D tiskom keramike. Učinkujejo samostojno, še večji učinek pa imajo združeni v kompozicije, ki se po modularnem principu sestavljajo in prilagajajo danemu prostoru. Osnovni elementi so narejeni iz gline, organskih ali geometričnih oblik, v naravnih glinenih odtenkih, z različno obdelano strukturo površine (reliefno, gladko, neglazirano, glazirano …), votli in z odprtinami, ki jih naseljuje živi rastlinski svet. Ne glede na izdelavo in obliko je prav kombinacija mrtve materije z živimi organizmi tista, ki daje končnim stvaritvam posebno izrazno moč in poetičnost. Keramične forme v interakciji z rastlinskim svetom tvorijo nove mikro svetove popolnega sožitja in skladnosti. Na skupinski postavitvi se samodejno vzpostavi tudi poseben dialog med različnimi individualnimi likovnimi poetikami. Z vsako novo kombinacijo in v vsakem novem prostoru instalacija ponuja tudi novo estetsko doživetje, pozoren gledalec pa lahko v visečih hibridnih vrtovih zaznava in občuti še veliko več.